Bewoners tijdig gewekt door koolmonoxide melder

112 Beesel Featured

Beesel – Bewoners van een woning aan de Burgemeester Janssenstraat zijn donderdag in alle vroegte gewekt doordat er een koolmonoxide alarm af ging in een woning. Omdat niet duidelijk was waardoor het alarm is geactiveerd, werd de hulp ingeroepen van de brandweer. Zij hebben de woning gecontroleerd en constateerde na speurwerk dat er bij de CV-ketel op de bovenverdieping een lekkage was zo laat Brandweer-Reuver weten op Facebook.

Door die lekkage kwam er koolmonoxide vrij, dat is een kleur, smaak en geurloos gas dat in grote hoeveelheden dodelijk kan zijn. De brandweer heeft de CV installatie uitgeschakeld en de ruimte geventileerd tot er geen koolmonoxide meer meetbaar was. Een erkend bedrijf zal de ketel moeten gaan controleren voor het weer gebruikt mag worden.

In Nederland zijn rook en koolmonoxide melders per 1 juli 2022 verplicht op elke verdieping van een woning. Bij nieuwbouwwoningen was dit al vanaf 2003 verplicht. Jaarlijks overlijden er gemiddeld 10 a 15 personen door koolmonoxide vergiftiging aldus Brandweer Nederland. Een brand en koolmonoxide melder kost vaak enkele tientjes bij de bouwmarkt of een online webshop.

Tummers advertentie